У сучасних умовах повномасштабної війни підтримка освіти в постраждалих регіонах стала одним із ключових напрямів соціальної відповідальності для IT-компаній України. Участь технологічних бізнесів у благодійних проєктах сприяє не лише розвитку суспільства, а й формуванню нового покоління спеціалістів, які необхідні для відновлення країни та розвитку індустрії.
Про це розповідає ProIT
Нові підходи до КСВ: освіта як стратегічний пріоритет
Тенденція підтримки освітньої сфери як важливої складової корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) активно розвивається серед українських IT-компаній. Головна мета — інвестування в людський капітал через профорієнтацію, підтримку талановитої молоді та забезпечення шкіл сучасними технологіями. Проте саме війна змусила бізнес переглянути підходи: якщо раніше йшлося про вдосконалення освітніх можливостей, то зараз — про відновлення та порятунок самої основи освіти.
“Якщо до 2022 року йшлося про вдосконалення наявних навчальних можливостей і появу нових, то в умовах війни це про відновлення та порятунок бази, на якій в принципі тримається освіта у регіонах. Це про реальність, де кожен сьомий навчальний заклад в країні зазнав ушкоджень або руйнувань внаслідок обстрілів”.
У низці регіонів, зокрема на Харківщині та Миколаївщині, багато громад залишилися без жодної школи чи садочка. Окрім втрати навчальних закладів, діти позбавлені можливості розвивати soft skills через тривале дистанційне навчання. Зараз близько 400 тисяч українських школярів мають доступ до освіти лише через екрани, що диктує необхідність впровадження гнучких офлайн-рішень для повернення до повноцінного навчального процесу.
Ефективні рішення та залучення громад до технологічного розвитку
В умовах воєнної невизначеності швидка освітня допомога стає життєво необхідною. У деокупованих та прифронтових громадах благодійні фонди разом із IT-компаніями впроваджують інфраструктурні та соціальні проєкти, що дозволяють оперативно відновлювати навчання. Формати варіюються залежно від безпекової ситуації: від підземних шкіл на Харківщині до альтернативних навчальних просторів у сільських амбулаторіях і будинках культури на Дніпропетровщині та Миколаївщині.
IT-компанії беруть на себе ініціативу щодо створення інноваційних рішень, завдяки яким сотні й тисячі дітей повертаються до навчання і отримують доступ до сучасних технологій. Такі кейси стають першими прикладами для галузі, як-от облаштування підземної школи на Харківщині з ЕРАМ чи створення DIY-лабораторій у малих громадах за підтримки MacPaw Foundation, Tokarev Foundation та GEA.
Особливу роль відіграє запит самих громад — коли діти та вчителі прагнуть розвивати STEM-напрям, але не мають необхідних ресурсів. Нові DIY-простори дозволяють школярам працювати з 3D-принтерами, лазерами, граверами та опановувати спеціалізовані курси під керівництвом тьюторів. Це сприяє як компенсації освітніх втрат, так і профорієнтації майбутніх фахівців галузі.
Системна робота з молоддю: профорієнтація та розвиток талантів
Створення STEM-осередків і підземних шкіл — це не просто надання технічного обладнання, а регулярна співпраця з учнями, спрямована на розвиток практичних і лідерських навичок. IT-компанії формують зміст освітніх програм, аналізують потреби молоді та допомагають їм долучитися до інноваційних проєктів. За результатами дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні», 8 із 10 дітей замислюються над майбутньою професією, але лише 3 з 10 можуть її конкретно назвати. Лише 10% опитаних підлітків беруть участь у STEM-гуртках, що свідчить про значний розрив між очікуваннями молоді та потребами ринку праці.
Прямий зв’язок між компаніями та підлітками з малих громад досягається через соціальні освітні програми на кшталт UActive, що реалізується фондом savED у партнерстві з міжнародними організаціями. Програма передбачає навчання школярів проєктному менеджменту та розробці власних ініціатив у рідних громадах, а також менторську підтримку з боку IT-експертів. За час існування понад 700 учнів із трьох регіонів закінчили програму, реалізувавши понад 30 проєктів від STEM-гуртків до молодіжних центрів. Партнерські компанії надають не лише фінансування, а й можливості для професійного розвитку, стажування та нетворкінгу.
Переваги для компаній: вплив і розвиток галузі
- Стратегія соціального впливу: участь у вирішенні актуальних проблем освіти під час війни підвищує видимість бренду та залучає нову аудиторію.
- Ефективні та передбачувані результати завдяки співпраці з досвідченими організаціями та кастомізованим підходам до потреб різних громад.
- Можливість впливати на зміст освітніх програм, підтримувати розвиток STEM та створювати інноваційні освітні простори.
- Профорієнтація молоді ще у школі: прямий контакт із підлітками допомагає долати розрив між очікуваннями юнацтва та реальними потребами галузі.
Партнерство з освітніми проєктами, які співзвучні цінностям і стратегічним цілям компанії, дозволяє не лише підтримати дітей у важких умовах, а й інвестувати у майбутнє галузі та країни. Сьогоднішні виклики вимагають індивідуальних рішень і глибокого розуміння контексту, а великі ініціативи починаються з реальної підтримки тут і зараз.