Величезні машини можуть замінити або доповнити компактні безпілотні пристрої. Розмовляємо з Борисом Дрожаком про це на прикладі дрона-розміновувача, що створюється на звичайних СТО. Їхній дрон може допомагати ЗСУ виконувати бойові завдання на замінованих ділянках, а в майбутній перспективі — прийти на допомогу аграріям «відвойовувати» їхні поля від вибухонебезпечного сміття, залишеного російськими загарбниками.
Про це розповідає ProIT
Розкажіть про себе й чим займалися до лютого 22-го року?
Мене звати Борис Дрожак, я інженер, обіймаю посаду Principal Sofware Ingeneer-архітектор в мультимільярдній світовій компанії, яка займається автоматизацією створення моделей штучного інтелекту.
У якій, якщо не секрет?
Data Robot. Я так само маю бізнес свій — ресторан у Львові, який називається Smart Fusion. Всякі такі речі я раніше робив, мені було цікаво, якоюсь фігньою займався, як то кажуть.
Ніякі дрони ніколи не розробляв, ніколи про це не думав, і навіть не уявляв, що думатиму про таке. Я працював за кордоном, жив в Ірландії, і повернувся зовсім недавно, десь 6-7 місяців тому. Ну, і от десь 3 місяці, як ми почали оцей проєкт з розміновувачем, я долучився до хлопців.
Як ви обрали цей спосіб допомагати ЗСУ?
З фронту демобілізувався один із наших розробників. Він уже пенсіонер, то йому хлопці з фронту якісь каракулі намалювали. От було б класно, якщо була б така якась машинка, і вона сама бігала, розміновувала.
От і пішло звідти. Вони почали експериментувати, а потім вже потрошки прийшла ідея, консультації. Ну, взагалі, був великий брейншторм, дуже велика кількість людей, і виробники, й ті кому потрібно це. Отак ми потрохи-потрохи дійшли до моменту, де ми розуміємо, що ми робимо.
А які аналоги техніки подібної існують?
Історія, прямо з фронту. Оце називається бойове розмінування. Для цього використовуються великі машини за мільйони доларів, розміром з танк, а в основі щось типу трактора. Вона їде, і якщо одну танкову міну переживає, то супер, якщо ні, там же й стала. І заблокувала прохід, який сама ж зробила. А танкові міни робляться такою лінією, що якщо ти на неї потрапив, то, наступний не проїде. Ти нічого не вирішиш. І виходить, що втратити цю машину дуже легко, і не лише танковою міною, по ній можуть стріляти, протитанковими засобами, дронами, чим завгодно.
Коротше, не було нормальної техніки для розмінування. А ці хлопці, вони на СТО просто працюють, де машини ремонтують. У нас там ніколи не було тракторів чи якоїсь іншої бази. Ніхто з них ніколи не думав про розмінування.
Це Львівська область, нам далеко було до таких думок. І тому ми почали думати, а що ж таке зробити, щоб можна було б пацанам допомогти? І через те, щоб зробити якусь річ, треба все одно фінансування, тому ще при проєктуванні треба було думати, як він допоможе в розмінуванні полів для аграрної діяльності. Ну, це вже як би побічний ефект. Так, щоб щось заробляти, і далі можна було розвивати.
На платформі Brain Invertors не знайшов його назви. Ви також казали, що випустили нову модифікацію?
Так, вже є V1-версія. Те, що ви бачили на платформі, 300 кг, це така нульова, прототипна під назвою «Змій». Вона в 710-ту бригаду поїхала, а оця поїде в АЗОВ. Вона вже 600 кг. На колесах все одно менших за танкову міну. Але ми вже її зробили такою, щоб вона і танкові міни розміновувала.
Розмінування — це, по суті, вибух, так?
Так, розмінування вибухом.
І як вона після танкової міни? Після такого треба новий дрон-розміновувач, так?
Ні, виживає. І ми тестували прототип. У нас цепки повилітали. Ми їх конструкцію вже змінили, придумали, як зробити, щоб не вилітали. Там калений ланцюг на 8 тонн навантаження. Спочатку була тонна максимум. Ну, але танкова міна — це дуже жорстко. Вона підкидує танки. Дуже сильна штука. І ми придумали спосіб, як оминати це, щоб вибухова хвиля такого не робила.
Розкажіть про конструкцію цього виробу.
Це дуже низька машинка. Рахуйте на квадроциклоподібних двигунах електричних. І на виносі машинки є мотовило. Тобто, по суті, ланцюг із вантажиками, які ударяють і імітують наїзд на міну. Але вони там такі, що все переривають. Але, можливо, міни взагалі не будуть детонувати. Висота під 10 сантиметрів, по суті, вириває все з землі. Машинка траву всю перекосить.
Це одна з проблем для саперів. Тобто ти мін не бачиш в траві. Ніяких детекторів не можна використати. Не видно ні дроном, ні тепловізором, там хіба магнітометром. І то трава теж заважає. По суті, наш дрон-розміновувач пробиває шлях. І з’являється можливість і технікою приїжджати, і піхоті пройти.
Тобто вона викидує міни з колії, і потім можна далі проїхати?
Деякі вириваються, деякі ні. Скоріше за все, що всі вибухатимуть. Але, наприклад, з танковими є шанс, що вони просто пошкодяться і не будуть підірвані. Просто поламається оцей механізм, який підриває.
А як зв’язок відбувається?
Він на радіокеруванні. Поки що стандартно. Там є багато варіантів, що можна зробити. Ми ще будемо дивитися, зручно чи не зручно. У оператора є пульт з екраном.
А що він бачить?
Просто камери. Ми хочемо з дроном взаємодіяти, тому що камера не зовсім підходить.
А буває якесь додаткове обладнання? Наприклад, металошукач? Щось таке на нього ставиться?
Ні, навряд чи. Він же розміновує собою. Його створено, щоб осколки його не вражали. Міни вибухають. Просто уявіть, що буде з обладнанням.
А як тоді реалізовано взаємодія з квадрокоптером?
Хтось літає, дивиться, куди їхати. А може одна людина обидва процеси виконувати.
Схоже на водія маршрутки…
Насправді все можна зробити, але там нема сенсу, щоб одна людина тільки цим займалася. Вони обидва на один екран, по суті, дивляться. Другі літають, додивляються.
Машинка потрошку розміновує. Це бойове розмінування. Є, в принципі, можливість і при штурмі це використовувати. Ми ще думаємо, як правильно зробити, коли до посадки треба під’їхати. Ці машинки можна було б пришвидшити, і вони б залітали, робили цей шлях до посадки через міни. Були б першою лінією, а вже потім позаду люди на бойовій машині. Це початок, де підрозділ має розсипатись і заходити в посадку. Але там теж трошки інакші умови. Ми ще думаємо, як правильно це зробити.
Акумулятор може 2,5 години працювати…
Це один з варіантів, є також версія з бензиновим двигуном. Для цього декілька причин. Щоб довше працював. І сильніша тяга була. Бо електродвигун, якщо щось намотається на вал, він уже його не розкрутить достатньо сильно.
Тобто є модифікація з електродвигуном, є з бензиновим?
Нова версія вже з бензиновим і електродвигуном. Воно трошки дорожче, але краще в керуванні й у стійкості самої машинки.
А перша версія вже пішла на фронт? Є якісь там результати її?
Вона називається у нас «нульова». Вона у 110-ї бригади. На жаль, там трагічна історія. Я не хотів би деталі розказувати…
Розкажіть тоді про виробництво, як це відбувається? Де компоненти берете?
Якщо в нас виходить розв’язати проблему бойового розмінування хоча б на 50% (це дуже-дуже багато). Одразу буде велика кількість закупок і треба сильно масштабувати виробництво. Тому ми при проєктуванні використовували більшість автомобільних деталей, які в доступі, які можна просто купити завжди.
І якщо що, десь там деталь взяли з автомобіля і там, наприклад, вирізали кусок, який нам потрібен. Замість того, щоб свіжий шрус якийсь проєктувати, який буде підходити, ми беремо детальку готову, трохи її вирізали, що може зробити на будь-якій СТО, і під’єднали. Наприклад кастомні колеса. Вони металеві, такий кіберпанк симпатичний.
Ну і в нас ідея була спочатку розкинути це виробництво на велику кількість СТО. Але потім потроху знаходили партнерів, й ми можемо давати гроші за саме виробництво.
Підвіски, я так розумію, там нема?
Нема. Так, і це теж має сенс, щоб її там не було, бо він трошки для іншого придуманий. У нього є хід самого валу, щоб повторювати рельєф території.
Автомобільні деталі, про що саме мова? Акумулятори, вали?
Ну так, але вал насправді треба лити, бо він там специфічний. Там починаються цепки, ланцюги, шруси, всі ці з’єднання. Там все дуже просте, колеса, електродвигун. А так деталей там не дуже багато. Модуль для управління встановив і поїхав.
Ваша компанія ще якісь продукти виробляє? Можливо, плани на майбутнє?
Насправді хотілося б добити оцю проблему. Ми для цього і створюємо компанію, вона називається RoverTech. Англійською воно насправді про космічні технології. У нас це з ровером (велосипедом) асоціюється.
Місяцеходи…
Так, так, так. Вона так потішно виглядає. Ну і будемо пробувати зробити, щоб це системно було. Тобто та зараз модель дрона одна, він має конкретно специфічне використання, і будемо добивати проблему розмінування.
У нас є партнери, які роблять інші речі, наприклад, магнітометри. І ми потрошки будемо додавати технології, які закриватимуть проблеми по одній. А там далі подивимося.
Ну і наостанок запитаю про платформу Brave Inventors, де ви розмістилися, якісь результати вже були, які очікування?
Поки не можу багато сказати, тому що інвестиції звідти ми прямо не отримали, але ми отримали людський ресурс, багато знайомств. У будь-якому разі воно працює, без натягнутих компліментів, хороший менеджмент самої організації. Стараються, шукають підходи, з’єднують людей. Ми з вами познайомились через неї.
У вас є тільки ваш Instagram. Сайту поки немає чи якоїсь сторінки для збору донатів?..
Так, і в першу чергу тому, що ми ще не були впевнені, чи воно 100% спрацює, бо одне діло – ідея, інше — чи все буде корисно, чи воно в екосистемі працюватиме. Зараз ми вже знаємо, що дуже велика кількість людей очікує наш продукт, і військові вже хочуть це рухати, пробувати. Тому, так, скоро буде все красиво, розмістимо інформацію на сайті.
Удачі вам в цьому.
Бажаєте допомогти? Переходьте за посиланнями на платформу українських винахідників Brave Inventors:
- Дрон-розміновувач.