Зміст
Увечері 14 січня над Азовським морем був підбитий російський А-50У «Сергей Атаянц» (93966) – потужний розвідувальний літак з 15 членами екіпажу, які були кваліфікованими спеціалістами. Це перше в історії знешкодження подібного борту, що був здатний знаходити повітряні цілі та засоби РЛС за сотні кілометрів. Поговоримо про те, чим важливий А-50, як вдалося його збити та яки це має наслідки.
Про це розповідає ProIT
Історія та конструкція ДРЛВ А-50
А-50 встав на озброєння у 1989 році. Серійне виробництво літаків відбувалося у Ташкенті, зараз подібні моделі не виробляються. З урахуванням раніше пошкодженого у Білорусі та щойно збитого борту, в росії лишилося 7-8 подібних літаків, також називають цифру 5 одиниць – з урахуванням даних про ремонт, модернізацію та боєздатність бортів. Інші джерела називають сумарну кількість усіх російських А-50 та А-50У у 22 борти, включно з тими, що перебувають на зберіганні.
Втрата подібного засобу розвідки – дорога та невідновлювальна для російських окупантів. За цінами та курсом 1990-х років А-50 коштував $270 млн (приблизно $400 млн за сучасним курсом).
Літак далекого радіолокаційного виявлення та управління А-50 створений на базі транспортного Іл-76. Його основана «зброя» – радіотехнічний комплекс радіолокаційного дозору та наведення «Шмель». Він може виявляти та супроводжувати повітряні, наземні та надводні цілі, сповіщати війська та командні пункти про навколишні обставини, керувати винищувачами та ударною авіацією для наведення.
Радіолокаційна станція, яка отримала модифікації «Шмель-2» та «Шмель-М», здатна визначати та протидіяти засобам РЕБ. А-50 був оснащений останньою версією системи у 1990 році. Це справжній «далекобійний» монстр визначення багатьох можливих видалених цілей. Винищувачі він знаходить на відстані до 300-650 км залежно від висоти, цілі на морі та поверхні може знайти за 200-400 км. Літак здатний відстежувати одночасно до 300 об’єктів.
У 2000-х роках літаки отримали модернізацію до А-50У. На борту з’явився канал цифрової обробки радіолокаційної інформації, модернізовані прилади, програмне забезпечення, дисплеї операторів та нарешті, через 20 років після уведення в експлуатацію, місця відпочинку та елементи побуту екіпажу. Системи літака стали кращими, але критично залежними від західних зразків обладнання.
Технічні характеристики А-50
Екіпаж | 5 + 10 осіб |
Довжина | 48,27 м |
Розмах крила | 50,5 м |
Висота | 14,8 м |
Максимальний діаметр фюзеляжу | 4,8 м |
Площа крила | 300 м² |
Нормальна злітна вага | 190 000 кг |
Об’єм палива | 109 480 л |
Двигуни | 4x ТРДД «Д-30КП» |
Максимальна тяга | 4x 12 000 кгс |
Льотні характеристики А-50
Крейсерська швидкість | 800 км/год |
Практична дальність | 7500 км |
Довжина розбігу | 1540 м |
Довжина пробігу | 1050 м |
Патрулювання на відстані 1000 км | 4 години |
– з 1 дозаправленням | 7 годин |
Політ без дозаправлення | 9,3 години |
Навантаження на крило | 633 кг/м² |
Тягоозброєність | 0,34 кгс/кг |
Практична стеля | 12 000 м |
РЛС
Виявлення балістичних ракет | 800 км (оптично) |
– бомбардувальників | 650 км |
– винищувачів | 300 км |
– крилатих ракет | 215 км |
– пускових установок | 300 км |
– груп бронетехніки | 250 км |
– морських цілей | до радіогоризонту |
Повітряні цілі супроводження | до 300 |
Діапазони частот | 0,5~18 ГГц, 50~500 МГц |
Кількість керованих винищувачів | до 30 |
Конкретний збитий борт 93966 базувався в Іваново на базі «Северный». Експерти зазначають, що там також зберігаються 7 «гробів» – недієздатних А-50, та невідома кількість активних. Саме цей літак колись базувався у Мачулищі на Білорусі та сканував територію України напочатку вторгнення (але це не той борт, що був пошкоджений там же дронами).
Як вдалося знищити А-50
За неофіційною інформацією, знешкодження розвідувального літака стало результатом складної та довготривалої операції ЗСУ. Для цього дистанційними засобами ураження були виведені з ладу кілька наземних РЛС окупантів поблизу Азовського моря. Частково засліплені сили ворога мали компенсувати це – борт А-50 мав чергувати в околицях окупованих Приморська та Кирилівки, куди дістають ракети комплексів Patriot та можливо інша далекобійна зброя України.
Щоб не привертати зайвої уваги, літак вів український комплекс РЛС від ЗРК С-300 – який А-50, швидше за все, помітив та ідентифікував. До того ж цей РЛС – значно менша втрата у разу ураження, ніж дорогі західні засоби радіолокаційної розвідки. Однак саме ураження, ймовірно, виконав комплекс Patriot. Це стало можливим завдяки інтеграції західних та радянських засобів ППО, яку Україна та її партнери впроваджували протягом двох років повномасштабного російського вторгнення.
Росіяни розповідають про збиття літака дружнім вогнем власних ППО, але з урахуванням всіх обставин така версія здається менш ймовірною.
Які наслідки має знищення А-50
На жаль, підбитий А-50 – не останній у російському арсеналі. Швидше за все його у разі потреби просто замінить інший борт. Але, беззаперечно, росіяни намагатимуться більше так не ризикувати та змінять планування операцій.
А-50 був дуже важливим для радіолокаційної розвідки росіян. Він фіксував підняття та переміщення української тактичної авіації, відстежував РЛС та пуски авіаційних далекобійних ракет. Ймовірно, зараз вони робитимуть це з більшої відстані через ризик отримати ракету у наступні борти А-50. Раніше аналогічним чином Україна змусила окупанта перебазувати чорноморський флот якнайдалі від українських берегів.
Підбиття літака ДРЛВ, беззаперечно, відтермінувало або взагалі скасувало деякі заплановані операції росії в акваторії Чорного та Азовського морів – у тому числі можливі обстріли території України, через які гинуть люди, руйнуються житлові будинки та важливі об’єкти. Відомо, що ракетні обстріли скеровував саме цей літак.
З урахуванням нових обставин росіяни будуть змушені перепланувати й інші заходи, задумані ними на майбутнє. У випадку з флотом це призвело до того, що зараз практично не спостерігаються ракетні обстріли України з надводних чи підводних об’єктів.
Тож можна казати, що ураження А-50 та демонстрація ворогу можливостей України робити подібні речі робить чорноморський регіон більш безпечним, навіть попри можливе введення іншого борту розвідувального літака.
Джерела: Вікіпедія, Мілітарний, hromadske, Армія-Inform та інші.