Багатоцільові винищувачі четвертого покоління JAS 39 Gripen не перший раз привертають увагу українців. Можливість їхнього замовлення як заміни радянських Су та МіГ підіймалися ще кілька років тому. Після початку повномасштабного вторгнення російських окупантів питання набуло гострої актуальності: відомо про переговори зі Швецією про їхнє надання (називали навіть кількість), проходять тренування українських пілотів. Розберемося, що це за літак та чи отримає його Україна.
Історія JAS 39 Gripen
Ще у 2019 році в України активно обговорювали літаки Gripen виробництва компанії Saab як заміну радянських винищувачів, штурмовиків та інших типів літаків. Наявні українські МіГ-29, Су-27, Су-25 та Су-24 мали б бути виведені з експлуатації до 2025 року через граничний термін використання. Широкий перелік різноманітних радянських моделей які міг би замінити Gripen, натякає на його важливу перевагу – універсальність. JAS – скорочення від Jakt (винищувач), Attack (штурмовик), Spaning (розвідник).
Хоча роботи над проєктом JAS 39 розпочалися у 1979 році, перший політ він здійснив у 1988, а до експлуатації у Швеції він став лише у 1996. Тож це відносно новий літак, як з огляду на можливості, так і модернізацію. Конструктори заклали у нього термін експлуатації 50 років. За час існування літак отримав багато модифікацій – ця інформація стане у пригоді, якщо мова піде про отримання літаків:
- JAS 39A – перша серійна модель, яка потім була модернізована до рівня JAS 39C
- JAS 39B – двомісний варіант попередньої для тренувань та спеціальних завдань, для додавання другого місця пілоту видалено гармату, один з паливних баків та подовжено фюзеляж.
- JAS 39C – нова авіоніка, більше різних боєприпасів, повітряне дозаправлення
- JAS 39D – двомісна модифікація С, коштом тих самих змін, що й у попередньої
- Gripen NG (New Generation) – потужна модернізація, новий двигун, посилена РЛС, більший запас палива, ще більша номенклатура озброєння, дві нових точки підвісу, але значно більші витрати на обслуговування
- JAS 39E – одномісний варіант в рамках проєкту Gripen NG
- JAS 39F – теж, що і попередній, але двомісний
Швеція має понад 204 Gripen, приблизно половина з них надані в лізинг або не експлуатуються. ПАР має 26 літаків, Таїланд – 10, Угорщина та Чехія – по 14. Дані на 2014 рік, тому кількість може відрізнятися.
Переваги та характеристики Gripen
Загалом JAS 39 Gripen не надто радикально відрізняється від інших винищувачів NATO. Він трохи менший, дешевший та більш невибагливий в експлуатації. Вартість льотної години моделі JAS 39E/F – лише $4000. Згідно зі шведською концепцією оборони, літаки мають розосереджуватися та використовувати усі більш-менш придатні злітні майданчики, включно з автотрасами. Довжина злітної смуги – лише 400 м, посадка – 500 м. Подібні вимоги пояснюються нещодавнім курсом країни на оборону власними силами – донедавна Швеція не входила в NATO і зараз теж формально не є членом альянсу.
Але невеликі розміри накладають певні обмеження. Якщо Gripen може взяти 5-7,2 т (джерела вказують різні цифри у цьому діапазоні) бойового навантаження, то F-16 – понад 8 т, що суттєво впливає на планування бою. Також через конструктивні особливості літак чутливий до перевантаження – зайва вага може призвести до руйнування конструкції. Літак має 8-10 точок підвісу. Проте швидкісні та маневрові характеристики літака порівняні з F-15 та F-16.
За конструкцією JAS 39 Gripen схожий Eurofighter Typhoon – схема розподілення ваги «качка» робить його порівняно більш маневровим, але й дещо складнішім у керуванні, ніж американські аналоги.
Цікаво, що свого часу відбулося практичне порівняння таїландських Gripen JAS-39C та JAS-39D та китайських Су-27СК. Під час навчань Falcon Strike 2015 року з імітуванням боїв поза межами видимості «грифони» продемонстрували 41 успішне ураження цілей, Су – лише 9. На відстані 30 км тайці мали 88% ефективних влучань, китайці – лише 14%. Нарешті, імітація сутичок на дистанції 50 км Таїланд отримав 10 перемог, Китай – жодної. Тож перевагу Gripen доведено.
Основні характеристики Gripen:
- Екіпаж – 1 або 2 пілоти
- Максимальна злітна вага – 16,5 т
- Розмах крил – 8,6 м
- Двигун – 10 000 кгс на форсажі (Volvo RM12 54,5 кН у модифікації C)
- Бойовий радіус – 1 500 км
- Максимальна швидкість – 1400 км/год
- Вартість – $30-60 млн
Літак здатний виявляти повітряні цілі на відстані 120 км, наземні – до 70 км. Він може виконувати розвідувальну функцію та передавати дані іншим бортам. Залежно від модифікації, «Грифон» авіаційною гарматою та широкою номенклатурою ракет «повітря-повітря» та «повітря-земля». 27 мм гармата Mauser BK-27 робить 1 700 пострілів на хвилину
JAS 39 Gripen для України
У лютому Україна направила запит до Швеції щодо надання літаків JAS 39 Gripen. Нібито тоді йшлося про 16-18 винищувачів.
У серпні 2023 року група українських пілотів почала ознайомче навчання на Gripen, яке передбачало не тільки тренажери, але й реальні польоти. Раніше Україна уклала з Saab угоду про співпрацю. Втім, йдеться не про повноцінні тренування, яки можуть початися лише коли буде досягнуто угоді щодо передавання літаків.
У вересні 2023 року уряд Швеції був готовий звернутися до власних збройних сил з проханням вивчити можливість передати Україні літаків JAS 39 Gripen.
Швеція має плани створити більш сучасну модель Gripen, тому станом на грудень шанс отримання літаків оцінювався як великий. Але, за словами шведських чиновників, країна має не надто велику їхню кількість і передача Україні суттєво відбилася б на її оборонній здатності.
Наразі можна констатувати, що діалог між країнами триває. Разом з тим Швеція увійшла до авіаційної коаліції, яка має забезпечити Україну літаками та навчанням пілотів.
JAS 39 Gripen вироблено не так багато – загальна їхня кількість приблизно 240 машин. Тож універсальний винищувач навряд чи зміг би стати основою бойової авіації України, але став би гідною частиною Повітряних сил. Це сучасний військовий літак, який перевершує авіацію ворога, сумісний з озброєнням NATO та здатний виконувати усі бойові завдання.