Головна Military Які автомобілі потрібні ЗСУ? Типи транспортних засобів та сценарії їх використання на війні

Які автомобілі потрібні ЗСУ? Типи транспортних засобів та сценарії їх використання на війні

by host

На цей матеріал мене наштовхнули одразу кілька думок за останній місяць: власні тести, інші новини про автомобілі, обговорення колег навколо. Звісно, в моєму оточенні максимум пов’язано зі світом автомобілів – то ж і думки стосовно війни стосуються автомобілів та транспорту, які використовуються в бойових діях. Пропоную розглянути кілька типів транспортних засобів відповідно до сценаріїв їх використання на війні та допомоги ЗСУ.

Варіант 1: пікап або позашляховик

Автомобіль з повним приводом, великим кліренсом, потужним двигуном – ось що потрібно! Таким вимогам відповідають рамні позашляховики, середні або великі кросовери, а також різноманітні пікапи. Позашляховик та кросовер є чудовим варіантом для перевезення людей (особового складу), а також певного вантажу. Плюс такі автомобілі забезпечують доволі комфортні умови перебування в салоні, можливість зберігання вантажів/озброєння та їх захист від негоди. Однак найкращим автомобілем для ведення бойових дій є саме пікап. Чому?

Відповідь проста – через універсальність використання. Адже в кузові можна облаштувати закритий простір (КУНГ або тент), можна зробити надбудову для встановлення озброєння, можна перевозити людей, ну й звісно – можна перевозити будь-які вантажі: бочки з паливно-мастильними матеріалами, зброю та боєкомплект, електрогенератор тощо. Водночас закритий салон дає можливість комфортного перевезення людей на довгі відстані, пікап дозволяє легко долати сотні кілометрів шляхів. А ще пікап досить мобільний, щоб їздити будь-де: виїхати з бойових позицій, подолати заміську дорогу та швидкісну трасу, а потім заїхати в тилове місто. При цьому він досить прохідний, щоб діяти на бездоріжжі першої лінії ведення бойових дій.

Який пікап найкращий для ЗСУ? Можна було б згадати суперпікап Toyota Hilux GR Sport, але реальність у тому, що військові отримають та використовують будь-який пікап: Mitsubishi L200, Peugeot Landtrek, JAC T8 та інші. Причому вони не завжди нові. Точніше буде сказати навіть не так: зазвичай більшість пікапів не нові, а вживані – на війні масово використовуються саме 10-20-річні пікапи Toyota, Mitsubishi, Nissan.

Це питання грошей? Звісно, від нього нікуди не подітись: якщо є варіант купити один пікап Toyota Hilux GR Sport або два пікапи Toyota Hilux у базовій комплектації – то краще другий варіант. Тому, що це у два рази більше мобільності, це робота двох підрозділів, це два шанси на виживання. Окрім самого факту необхідності пікапа, потрібно ще й мати багато цих пікапів.

І не лише гроші, але й можливість постачання великої кількості пікапів є причиною появи вживаних автомобілів у зоні бойових дій. Насправді для великих фондів не така важлива різниця в ціні автомобіля: $26 тис. за новий або $6 тис. за вживаний – тому, що до вартості вживаного потім ще необхідно додати багато грошей на його відновлення та ремонт перед відправленням на фронт: на скільки б він не був дешевше нового – а життя воїнів ЗСУ все одно дорожче. Й все одно це буде вживаний пікап на війні, що може додати неприємних сюрпризів.

Отже, вихід знайдено: потрібно взяти багато грошей та купити багато нових, нехай навіть і простих пікапів. Й ось тут з’являється проблема квот виробництва та замовлення пікапів. Наскільки мені відомо, зараз на нові пікапи черга замовлень складає 3-6 місяців в залежності від певного бренду/моделі автомобіля. На жаль, але наші дилери та імпортери з цим майже нічого зробити не можуть оскільки це загальне питання планування виробництва на заводах. Тобто, завдання стає складнішим: потрібен доволі простий, але масовий новий пікап – щоб він вироблявся у великій кількості й коштував адекватних грошей.

Й тут знову потрібно згадати Toyota, проте цього разу вже йдеться про модель Toyota Hilux Champ: простий пікап для Таїланду. Проста зовнішність є наслідком простої конструкції, тут є рама та задній привод, бензинові або дизельні двигуни об’ємом 2,0-2,7 літра (139-166 к.с.), а також 6-ступенева «механіка» або «автомат». З урахуванням ціни $13-16 тис. можна навіть погодитись на безальтернативну однорядну кабіну, лише хочеться повний привод – й ось майже ідеальний пікап для ЗСУ! Що ще потрібно, крім пікапів?

Варіант 2: фургон-бус або універсал

Також на війні затребувані фургони, «буси», вени, універсали. Якщо пікап використовується як максимально універсальний автомобіль – перевезення людей, транспортування вантажів, висування на передній край бойових позицій – то фургони використовуються більше для перевезення/транспортування, але також вони додають функцію складу. Завдяки закритому кузову, тут можна зберігати зброю та боєкомплект, їжу та власні речі. Частково таку функцію складу можуть виконувати позашляховики та пікапи з закритим кузовом, але ж корисний об’єм та зручність його використання є незрівнянними – і явно на користь фургонів.

Крім того, фургон є найкращим варіантом автомобіля для евакуації поранених бійців. Так-так, звісно з переднього краю бойових дій людину можна забрати на будь-чому, що є зараз під рукою та може рухатись. Проте лише фургон/вен/універсал дозволяє облаштувати хоч якесь місце для надання першої медичної допомоги.

Отже, для чого використовується фургон, вен, універсал? Цей автомобіль використовується для транспортування вантажів/людей на багато кілометрів (від опорного пункту до тилового міста), зберігання речей та боєкомплекту, евакуації людей або медичної евакуації бійців.

Знову: можна довго мріяти про містки фургони-вени з повним приводом для ЗСУ – наприклад, Peugeot Traveller Dangel або Volkswagen Multivan/Transporter T6.1; але це штучні та дорогі автомобілі. Тому насправді «воюють» вживані 10-20-річні фургони – вони дешевші й в Європі можна щось знайти та привезти. До речі, не зайвими будуть й менші фургони-вени: вони все одно можуть надати достатньо простору. Серед найбільш доступних в Україні – відзначу, наприклад, автомобіль Renault Express. Такі автомобілі працюють на лінії з’єднання «тил-бойова зона» та використовуються як склад. Але лише зрідка висуваються на передній край ведення бойових дій: може не вистачити прохідності та й для цього є пікап. Або навіть…

Варіант 3: електропікап, електроквадроцикл

Навряд хтось одразу подумає про такий транспорт на війні, але насправді й він знаходить собі місце. Перш за все – для висування групи бійців ЗСУ від опорного пункту (це може бути укріплений блок-пост, бліндажі в посадках тощо) до місця виконання завдання/операції.

Зазвичай відстань висування на позицію складає кілька кілометрів, умовно максимум нехай буде 5-10 кілометрів. Тому запас ходу електричного транспорту на рівні 80-100 км цілком достатній. Та й висока швидкість не дуже важлива: все одно переміщення буде відбуватись швидше, ніж пішки. Особливо з урахуванням того навантаження, яке необхідно брати та нести на ногах з собою – а це може бути +20-30 кг на бійця або навіть більше. Загальної вантажності у 300-500 кг вистачить як для перевезення кількох людей та певного навантаження; також цього вистачить для евакуації поранених з «переднього краю».

Водночас електричний транспорт має неочікувані переваги. По-перше, це тиша під час роботи: немає звуку роботи двигуна внутрішнього згорання – отже, супротивнику буде важче помітити пересування групи за звуком. По-друге, це відсутність або мінімальний рівень теплового випромінювання: знову ж, немає тепла від двигуна внутрішнього згорання – отже, супротивнику буде важче помітити пересування групи тепловізором.

Неочікувані, але можливі варіанти використання електричного транспорту для ЗСУ; зазвичай – саме для висування групи від опорного пункту до місяця проведення спеціальної операції. Тут стане в пригоді щось, схоже на електричний пікап LUAZ або електричний квадроцикл HIMAKS. Насправді таких прикладів багато й за можливості ITC.ua буде розповідати про них детально.

Отже, то який автомобіль потрібен ЗСУ?

Давайте буду «капітаном очевидність» й одразу відповім: по-перше, потрібні нові автомобілі. Будь-який новий пікап – це краще, ніж 20-річний супертехно європейський, японський, американський пікап. Чому? Тому, що хоча б приблизно зрозуміла тенденція зношування деталей, появи несправностей, можливість критичного поламання. У вживаного автомобіля – це завжди лотерея, причому інколи з дуже непередбачуваним результатом, який може коштувати життя. Ми собі цього дозволити не можемо: гроші значать менше, ніж життя українців.

По-друге, потрібні масові автомобілі, у великих кількостях. Причому бажано, щоб в межах одного батальйону та бригади працювали автомобілі однакового бренду/моделі – це спрощує їх обслуговування та ремонт, нехай навіть методом технічного канібалізму. Нарешті, третє: розподіл автомобілів по вищезазначеним типам. Тут має все вирішувати керівництво певного підрозділу, групи, батальйону, бригади – в залежності від поставлених завдань. Оскільки в залежності від певних задач, може бути більша потреба в одних або геть інших автомобілях.

Нарешті, четверте. Якщо ви знаходитесь в тилу, то не забувайте – нашою задачею є необхідність забезпечення бійців «переднього краю» всім необхідним, включно з автомобілями. Отже, не забувайте донати!

Читайте також

About Us

Soledad is the Best Newspaper and Magazine WordPress Theme with tons of options and demos ready to import. This theme is perfect for blogs and excellent for online stores, news, magazine or review sites. Buy Soledad now!

Latest Articles

© ProIT. Видання не несе жодної відповідальності за зміст і достовірність фактів, думок, поглядів, аргументів та висновків, які викладені у інформаційних матеріалах з посиланням на інші джерела інформації. Усі запити щодо такої інформації мають надсилатися виключно джерелам відповідної інформації.