Головна Наука Карпати стали місцем винаходу колеса 6000 років тому: нові археологічні докази

Карпати стали місцем винаходу колеса 6000 років тому: нові археологічні докази

Історія людства нерозривно пов’язана з винаходами, які докорінно змінили наше життя. Однією з таких технологій стало колесо — інновація, без якої неможливо уявити розвиток транспорту і промисловості. Останні археологічні дослідження свідчать, що перше колесо могло з’явитися у Карпатах близько 3900 року до нашої ери.

Про це розповідає ProIT

Археологічні знахідки та нові теорії

Вчені досі не мають однозначної відповіді, хто саме і коли створив перше колесо. Однак теорія, висловлена у 2015 році, стверджує: саме карпатські шахтарі винайшли колесо для транспортування мідної руди. Цю гіпотезу підтверджують понад 150 мініатюрних глиняних возів, знайдених у Карпатах, які датуються майже 6000-річною давниною. Їхні поверхні прикрашені візерунками, що нагадують плетіння кошиків — характерну ознаку місцевих шахтарських громад.

Найдавніше відоме дерев’яне колесо, зображене тут з віссю, датується 5200 роками. Зображення: Imago

Подальший радіовуглецевий аналіз визначив ці знахідки як найдавніші з відомих зображень колісного транспорту. Це породжує цікаве питання для інженерів та істориків: як маловідоме гірничодобувне суспільство спромоглося винайти колесо, тоді як навіть високорозвинені цивілізації, зокрема стародавній Єгипет, залишалися без цього ноу-хау?

Від роликів до інженерної революції

Тривалий час вважалося, що колеса виникли як еволюція простих дерев’яних роликів. Однак ця теорія викликала сумніви, адже ролики були ефективними лише на рівній і твердій місцевості. Дослідники зазначають, що у відкритому просторі стародавнього світу ролики використовувалися рідко, адже після кожного переміщення їх потрібно було переносити вперед. Саме особливості вузьких і рівних штучних тунелів шахт створили сприятливі умови для використання роликів, що й могло стати поштовхом до винаходу колеса.

Оригінальні шахтні вагонетки у Карпатах
Ілюстрація того, як могли виглядати оригінальні шахтні вагонетки, що використовувалися в Карпатських горах, у 3900 році до нашої ери. Кай Джеймс через DALL·E

Поступове вдосконалення роликів призвело до двох ключових інновацій. Спочатку вози отримали напівкруглі гнізда для фіксації роликів, що дозволило їм рухатися разом із вантажем у вузьких шахтних проходах. Це стало відправною точкою для подальшої модифікації самих роликів.

“Вчені застосували фізику й інженерне моделювання, щоб з’ясувати, як змінювалися ролики й чому з’явилася знайома форма колеса. Вони створили комп’ютерну програму, яка симулювала еволюцію від ролика до колеса, враховуючи механічну перевагу різних форм, і визначили оптимальне поєднання колеса та осі”.

Дослідники дійшли висновку, що механічна перевага відіграла ключову роль: вузька вісь і великі диски на кінцях значно полегшували транспортування вантажів. Такий процес удосконалення тривав тисячоліттями. Згодом, уже у Франції, була винайдена технологія радіальних кулькових підшипників, які за принципом роботи нагадують ті самі древні ролики. Таким чином, історія колеса — це не одномоментний винахід, а результат багатьох дрібних, але важливих інженерних відкриттів.

Читайте також

About Us

Soledad is the Best Newspaper and Magazine WordPress Theme with tons of options and demos ready to import. This theme is perfect for blogs and excellent for online stores, news, magazine or review sites. Buy Soledad now!

Latest Articles

© ProIT. Видання не несе жодної відповідальності за зміст і достовірність фактів, думок, поглядів, аргументів та висновків, які викладені у інформаційних матеріалах з посиланням на інші джерела інформації. Усі запити щодо такої інформації мають надсилатися виключно джерелам відповідної інформації.