Історія людства нерозривно пов’язана з винаходами, які докорінно змінили наше життя. Однією з таких технологій стало колесо — інновація, без якої неможливо уявити розвиток транспорту і промисловості. Останні археологічні дослідження свідчать, що перше колесо могло з’явитися у Карпатах близько 3900 року до нашої ери.
Про це розповідає ProIT
Археологічні знахідки та нові теорії
Вчені досі не мають однозначної відповіді, хто саме і коли створив перше колесо. Однак теорія, висловлена у 2015 році, стверджує: саме карпатські шахтарі винайшли колесо для транспортування мідної руди. Цю гіпотезу підтверджують понад 150 мініатюрних глиняних возів, знайдених у Карпатах, які датуються майже 6000-річною давниною. Їхні поверхні прикрашені візерунками, що нагадують плетіння кошиків — характерну ознаку місцевих шахтарських громад.
Подальший радіовуглецевий аналіз визначив ці знахідки як найдавніші з відомих зображень колісного транспорту. Це породжує цікаве питання для інженерів та істориків: як маловідоме гірничодобувне суспільство спромоглося винайти колесо, тоді як навіть високорозвинені цивілізації, зокрема стародавній Єгипет, залишалися без цього ноу-хау?
Від роликів до інженерної революції
Тривалий час вважалося, що колеса виникли як еволюція простих дерев’яних роликів. Однак ця теорія викликала сумніви, адже ролики були ефективними лише на рівній і твердій місцевості. Дослідники зазначають, що у відкритому просторі стародавнього світу ролики використовувалися рідко, адже після кожного переміщення їх потрібно було переносити вперед. Саме особливості вузьких і рівних штучних тунелів шахт створили сприятливі умови для використання роликів, що й могло стати поштовхом до винаходу колеса.

Поступове вдосконалення роликів призвело до двох ключових інновацій. Спочатку вози отримали напівкруглі гнізда для фіксації роликів, що дозволило їм рухатися разом із вантажем у вузьких шахтних проходах. Це стало відправною точкою для подальшої модифікації самих роликів.
“Вчені застосували фізику й інженерне моделювання, щоб з’ясувати, як змінювалися ролики й чому з’явилася знайома форма колеса. Вони створили комп’ютерну програму, яка симулювала еволюцію від ролика до колеса, враховуючи механічну перевагу різних форм, і визначили оптимальне поєднання колеса та осі”.
Дослідники дійшли висновку, що механічна перевага відіграла ключову роль: вузька вісь і великі диски на кінцях значно полегшували транспортування вантажів. Такий процес удосконалення тривав тисячоліттями. Згодом, уже у Франції, була винайдена технологія радіальних кулькових підшипників, які за принципом роботи нагадують ті самі древні ролики. Таким чином, історія колеса — це не одномоментний винахід, а результат багатьох дрібних, але важливих інженерних відкриттів.