Головна Наука Як «Дівчина з перловою сережкою» впливає на мозок людини: наукове пояснення

Як «Дівчина з перловою сережкою» впливає на мозок людини: наукове пояснення

Одна з найвідоміших картин світу — «Дівчина з перловою сережкою» Яна Вермера — понад три століття не перестає зачаровувати глядачів. Полотно, створене близько 1665 року й відоме як «Мона Ліза Півночі», приваблює своєю простотою, загадковим поглядом і дивовижною глибиною образу молодої жінки з тюрбаном та перловою сережкою. Не так давно нейробіологи музею Мауріцхейс у Гаазі провели масштабне дослідження, яке дозволило з’ясувати, як саме цей шедевр впливає на мозок людини.

Про це розповідає ProIT

Візуальні пастки: як композиція керує увагою

Зовні композиція «Дівчини з перловою сережкою» виглядає дуже простою. Однак аналіз із використанням сучасних методів нейровізуалізації довів: Вермер ретельно продумав розташування елементів так, щоб спрямовувати погляд глядача за визначеним маршрутом. Дослідники встановили, що очі спостерігача природно переходять між трьома основними точками: оком дівчини, її губами та перлиною. Саме ці переходи формують так званий «стійкий цикл уваги», що змушує людину повертатися до картини знову і знову.

Мартін Де Муннік, дослідник з Neurensics, який очолював проєкт, пояснює:

“Ви змушені звертати увагу, хочете ви цього чи ні”. Ця неврологічна пастка – унікальна особливість творчості Вермера.

Такий візуальний рух створює ефект своєрідного гіпнозу: погляд постійно переміщується між ключовими точками обличчя, утримуючи увагу на картині довше, ніж на інших творах.

Нейронаука: чому картина викликає емоційний відгук

Під час експерименту нейробіологи зафіксували активність мозку учасників за допомогою ЕЕГ та МРТ під час перегляду шедевра. Результати виявилися неочікуваними: «Дівчина з перловою сережкою» активує передклиння — ділянку мозку, що відповідає за самосвідомість і формування особистості. Це свідчить про те, що споглядання картини викликає не лише візуальну, а й глибоку емоційну реакцію, торкаючись найглибших шарів свідомості людини.

Де Муннік відзначає:

“Ми очікували, що дівчина буде особливою. Але причина цього нас здивувала”

Дослідники також порівняли реакції на оригінал і репродукцію — і виявили, що емоційний відгук на справжній твір у музеї Мауріцхейс у Гаазі був у десять разів сильнішим. Це підкреслює важливу роль безпосереднього сприйняття мистецтва «наживо».

Дівчина з перловою сережкою у музеї Мауріцхейс

Директорка Мауріцхейса Мартін Госселінк наголосила, що «мозок не бреше». За її словами, є унікальний досвід стояння перед оригіналом, який не здатні передати ні цифрові копії, ні друковані репродукції. Це підтверджує не лише мистецьку, а й неврологічну цінність безпосереднього контакту з шедевром.

Госселінк також акцентує, що «Дівчина з перловою сережкою» вирізняється на тлі інших робіт Вермера: якщо на більшості його картин персонажі зайняті певною справою і відводять погляд, то тут дівчина дивиться прямо на глядача. Поєднання фокусу на очах, губах і перлині створює відчуття особистої присутності, що посилює емоційний зв’язок.

Госселінк описав це так: “Тут ми бачимо когось, хто справді дивиться на вас, тоді як на всіх інших картинах Вермера ви бачите когось, хто або пише, або займається рукоділлям”.

Унікальна композиція полотна й особливості використання світла Вермера відкривають нові перспективи для подальших досліджень впливу мистецтва на мозок людини. Науковці припускають, що подібні ефекти можуть проявлятися й у сприйнятті інших шедеврів, наприклад, «Мони Лізи» Леонардо да Вінчі.

Читайте також

About Us

Soledad is the Best Newspaper and Magazine WordPress Theme with tons of options and demos ready to import. This theme is perfect for blogs and excellent for online stores, news, magazine or review sites. Buy Soledad now!

Latest Articles

© ProIT. Видання не несе жодної відповідальності за зміст і достовірність фактів, думок, поглядів, аргументів та висновків, які викладені у інформаційних матеріалах з посиланням на інші джерела інформації. Усі запити щодо такої інформації мають надсилатися виключно джерелам відповідної інформації.