У світі мистецтва іноді виникають справжні загадки, що викликають жваві обговорення. Яскравим прикладом є картина австрійського художника Фердинанда Георга Вальдмюллера «Очікувана» (The Expected One), створена приблизно в 1860-х роках. На перший погляд, перед нами звичайна романтична сцена: молода дівчина йде сільською стежкою, зосереджена на предметі в руках, а неподалік стоїть чоловік з квіткою, чекаючи на неї. Проте, ця картина викликала справжній ажіотаж в інтернеті, адже дівчина виглядає так, ніби тримає в руках… смартфон.
Про це розповідає ProIT
Дівчина «залипає в iPhone», «гортала стрічку Instagram» або навіть «ігнорувала залицяльника, переглядаючи Tinder».
Коли картина вперше з’явилася в онлайн-просторі, користувачі соціальних мереж швидко висловили свої припущення: чи то жарт художника, чи доказ можливості подорожі в часі. Цей сюжет став вірусним ще у 2017 році, коли картину експонували в Мюнхенському музеї Neue Pinakothek, а тепер, у 2025 році, «гаджет» у руках дівчини знову став предметом дискусій.
Однак, як з’ясувалося, все набагато простіше. Представники галереї пояснили, що дівчина не тримає смартфон, а молитовник — гімналь, або книгу духовних пісень. В епоху Вальдмюллера це був звичний аксесуар для побожної молодої жінки. Її зосередженість — це не технологічна залежність, а релігійне натхнення.
Пітер Рассел, який першим звернув увагу на цю паралель із сучасністю, в інтерв’ю виданню Motherboard зазначив:
«Найбільше мене вразило, як зміна технологій трансформувала наше сприйняття мистецтва. У 1860-х роках кожен розпізнав би в руках дівчини молитовник. А сьогодні практично ніхто не сумнівається, що це смартфон».
Цей феномен демонструє, як культурний контекст впливає на наше сприйняття. Картина стала своєрідним дзеркалом суспільства: те, що вчора було нормою, сьогодні може здаватися футуристичним. Фахівці та історики мистецтва дійшли висновку, що ідея про подорож у часі — це швидше кумедна інтерпретація, аніж реальна теорія. Проте інтерес до мистецтва лише підкреслює: старі шедеври здатні дивувати навіть у цифрову епоху.