«Справа у мені чи тести «Я не робот» стали складнішими?», — жартував у своєму нещодавньому виступі на Netflix британський комік Джек Вайтхолл, поскаржившись на свою нездатність правильно визначити світлофори.
Про це розповідає ProIT
CAPTCHA — це комп’ютерний тест типу виклик-відповідь, який використовується для того, щоб визначити, хто використовує систему — людина чи комп’ютер. Найчастіше застосовується при необхідності запобігти використанню інтернет-сервісів ботами, зокрема, для запобігання автоматичній реєстрації, викачуванню файлів, масовим розсилкам тощо.
Може я робот?
Традиційно підказки CAPTCHA показують набори літер та цифр, які користувач має правильно ввести, або набір зображень — мости, мотоцикли, пішохідні переходи тощо. Однак все частіше головоломки стають настільки складними, що реальні люди не можуть їх розгадати.
Згідно з The Wall Street Journal, CAPTCHA просить людей ідентифікувати об’єкти однакової форми, натиснути на єдину неводну тварину або вибрати «червоний об’єкт перед об’єктом, який з’являється один раз» — погодьтесь, навіть саме завдання вже аж занадто важко звучить.
«Я намагався увійти, і мені видало цю божевільну картину, схожу на миску з фруктами, яка мала б стояти на столі, але росла із дерева», — написав 38-річний розробник ігор Мустафа Аль-Хассані. «Чи хтось провалював останнім часом тест, та йшов собі далі? Може, я робот?».
Боти, які намагаються імітувати людей, стають все «розумнішими» і розвиваються — сукупні дані клієнтів DataDome показують, що 50% «користувачів», які передають їх, насправді є ботами. Тож розробники CAPTCHA щоразу вдаються до дедалі складніших підказок, аби утримувати хакерів та спамерів.
«Чесно кажучи, все стане ще дивнішим, тому що тепер вам доведеться робити щось безглузде», — каже генеральний директор і засновник компанії Arkose Labs Кевін Гошалк. «Інакше великі мультимодальні моделі зможуть всіх перехитрити».
За даними WSJ, нині з’являються цілі компанії, які займаються створенням підказок для CAPTCHA, і Arkose Labs — одна з таких.
CAPTCHA — порятунок проблема для бізнесу?
Одне з головних завдань компаній, що надають свої послуги онлайн — забезпечити бездоганну взаємодію з користувачем. Однак останнє дослідження Стенфордського університету показало, що використання CAPTCHA знижує конверсію продажів до 40%, відвертаючи потенційних покупців через розчарування. І справа не лише у складних підказках — навіть прості важко пройти користувачам із порушеннями зору та іншими вадами.
Перевірки-невидимки
Насправді, альтернативи CAPTCHA вже є, але, ймовірно, не набули подібної популярності. Видання Techradar згадує так звані невидимі перевірки — інструменти, що збирають тисячі сигналів у фоновому режимі, як-от ті, що пов’язані з пристроєм, а не з самим користувачем, або виявляють проксі-сервери, які використовують шахраї.
«Невидимий» характер цих викликів означає, що роботам набагато важче пристосуватися до них і вчитися, враховуючи, що код працює за лаштунками та не пропонує боту очевидний тест. Водночас інше дослідження Forrester показало, що споживачі хоч і відчувають розчарування, коли стикаються з CAPTCHA, вони також почуваються більш безпечними, переглядаючи тест.
Cloudflare запропонувала альтернативу CAPTCHA — технологія Turnstile перевіряє браузер, а не користувача і витрачає на це лише 1 секунду