Як показує статистика, найпопулярніші відеоігри мають простий вигляд, а красива графіка нікому не потрібна, як і потужні ігрові комп’ютери. В цій статті проаналізуємо ринок, розберемось в психології гравця, спробуємо зрозуміти чим керуються розробники і типові геймери.
Успіхи ігрової індустрії
Розпочнемо з аналізу найбільш популярних проєктів в Steam. Як показує статистика, люди майже не грають в графічно якісні проєкти. Майже всі ігри з цього списку з легкістю працюватимуть на умовному комп’ютері з Nvidia GTX 1050, 8 ГБ DDR3 пам’яті та Intel Core i5-4590.
Гаразд, з онлайн іграми «старожилами» зрозуміло, вони вічні, а як щодо новинок, які добре продаються? Тут ситуація аналогічна: графічно якісних забавок майже немає, натомість лідерами з продажів стають проєкти з максимально простим візуальним оформленням.
Очевидно, що на світовий розвиток відеоігор найбільший вплив мають прості ігри, а не найкращі ААА проєкти. Minecraft — одна з найпопулярніших ігор для комп’ютерів, яка вже більше ніж десять років б’є рекорди продажів. Без перебільшення, це одна з найбільш бажаних забавок дітей (головні геймери), хоча вона має й чимало дорослих серед своєї аудиторії.
Так само умовний Roblox отримує в тисячі разів більше уваги за ексклюзиви Sony для консолей PlayStation. Пройти лінійний сюжет гри за дев’ять годин, наче переглядаючи інтерактивний фільм, або ж отримати безкінечний потік контенту в Roblox, який створюють інші гравці.
Звісно, що переважна більшість гравців не матимуть бажання запускати гру з топовою графікою після неймовірних пригод у світі з кубиків. Фанатів красивої графіки так мало, що вони майже не впливають на статистику продажів.
Справа не в вартості ігор, адже на Nintendo казуальні забавки коштують не менше, як для Sony, зате продаються в рази, десятки, сотні, тисячі або десятки тисяч разів краще.
Для прикладу розглянемо продажі популярних серій ігор для Nintendo:
- Super Mario 396.80 million
- Mario Kart 66.41 million
- Mario Party 68.87 million
- Mario Sports 59.57 million
- Mario RPGs 28.84 million
- Pokémon 480.00 million
- Wii Series 215.44 million
- The Legend of Zelda (163.34 million
- Animal Crossing 78.98 million
- Super Smash Bros 73.74 million
- Donkey Kong 65.00 million
- Kirby 50.76 million
- Game & Watch 43.40 million
- Brain Age 35.51 million
А що там на «великій платформі» ПК? Alan Wake 2 має чи не найкращу графіку серед всіх відеоігор і всього було продано 1.3 млн копій. Це ще гарний результат, як для нудної ААА гри з топовою графікою. Маленька аудиторія досі купує подібні забавки, але всі ці продажі нікчемно малі відносно справді популярних ігор.
Людям нецікаво грати в реалістичні ігри, буквально. Найкраще продаються проєкти казуального напрямку з дитячою графікою, як в мультфільмах. Причому ці ігри грають не лише діти, а й дорослі. Простота ігрового процесу (читай ігролад) завжди стояла вище будь-яких графічних технологій.
Трасування променів, реалістичні текстури, якісне освітлення, велика дальність рендеру, анімації, записані реальними людьми, бюджети в сотні мільйонів доларів – це все не має сили проти проєктів від Nintendo.
Розробники консолі зрозуміли, що гонитва за реалістичною графікою немає сенсу, тому перестали конкурувати з Xbox/PlayStation. В результаті Nintendo є головним гравцем на ринку ігрових консолей, залишаючи далеко позаду своїх великих аналогів.
Є винятки, як GTA V, але й цю гру не назвати еталоном графіки та реалізму. Казуальні пригоди про бандитів, які вбивають поліціянтів, створюють хаос на вулицях міста це весело. Саме тому GTA V грають й досі, через 11 років після релізу, а про графічно якісний Watch Dogs 3 всі вже забули.
Sony та Microsoft не мають шансів перемогти найкращого виробника ігрових приставок, адже концентрують увагу на тому, що майже непотрібне людям – графіці. Акцент на реалізмі та відсутність портативних версій консолей зробив свою справу і тепер Nintendo є найпоширенішим гравцем на ринку, звісно, після мобільних телефонів, про які піде мова далі.
Простота – запорука успіху
Для геймерів величезну роль грає простота механік та складність ігрового процесу. Наприклад, гра DOTA 2 хоч і вважається кіберспортивною дисципліною, але за своєю сутністю відносно легка, що новачок може грати на достойному рівні вже за кілька місяців, що неможливо в жодному іншому жанрі крім MOBA.
Саме завдяки низьким вимогам до гравця такі RPG мають великий онлайн. Додаємо сюди жахливу графіку 15 річної давності, для якої достатньо древньої відеокарти з 1 ГБ VRAM, можливість покупки віртуальних предметів за реальні гроші і рецепт успішної комп’ютерної гри готовий.
Поки ААА студії намагаються відбити гроші витрачені на розробку, VALVE заробляє мільйони з відданих фанатів, витрачаючи мізерну суму на підтримку та оновлення старої гри на неактуальному, технічно відсталому двигуні 20 річної давності.
Так, умовна DOTA 2 має посередні анімації, неякісні текстури, застаріле освітлення, наче для ігор 2004 року тощо, але це все не заважає збирати до 500 тисяч гравців онлайн кожного дня. Людям цікаво, тому вони продовжують грати Warcraft, «танчики», «контру» та інші старі проєкти.
В смартфонів справи йдуть ще краще – за один рік популярну гру завантажують більше, ніж GTA V за 11 років. Так, всі ці мобільні шедеври безплатні, але приносять прибутку так багато, що Rockstar, EA, Ubisoft, Activision чи Valve можуть лише мріяти про таке.
Найпопулярніші мобільні ігри (всього завантажень за 2023 рік):
- Subway Surfers 304 million
- Stumble Guys 254 million
- Roblox 208 million
- Candy Crush Saga 138 million
- Race Master 3D 128 million
- 8 Ball Pool 120 million
- FIFA Mobile 111 million
- Merge & Fight 110 million
- Garena Free Fire 109 million
- Bridge Race 107 million
Така стратегія (акцент на легкості) розробників дозволяє залучати сотні мільйонів гравців на мобільних платформах. Юнак, який пограв Asphalt 9 на телефоні вже ніколи не захоче бавитися в Forza Horizon 5 чи найкращі спортивні симулятори з топовою графікою.
В Asphalt 9 автомобіль сам їде без участі гравця, буквально. Можна навіть не тицяти пальцем в екран чи неакуратно крутити телефон – перемога в кишені забезпечена, навіть, якщо поставити телефон на стіл. Такий агресивний асистент грає замість людини, а гравець не підозрює про це.
Так само в шутерах мобільний геймер за замовчуванням використовує автоматичну стрільбу (на ПК triggerbot вважається забороненим програмним забезпеченням, тобто читами), всі предмети автоматично підіймаються і замінюються, за необхідності, а стріляли легко завдяки «магнітному прицілу».
Всі ці програмні асистенти дають відчуття впевненості, сили, переваги над ворогами, мовляв: «я такий вправний стрілець, непереможний гонщик, вмілий чарівник, спритний самурай, ідеальний гравець у всьому».
Після такого ігрового процесу мобільний геймер не захоче грати в жодні ігри на ПК чи PlayStation, адже він вже має вироблену звичку. Як показує практика, більшість заможних геймерів, які перейшли з мобільного телефону на ігровий комп’ютер, продовжують грати мобільні ігри.
Що буде грати такий власник Nvidia RTX 4090 на своєму топовому комп’ютері? Звісно Android ігри через емулятор. Таких прикладів неймовірно багато, адже в Індії, Китаї, Індонезії, Пакистані, Ірані, Нігерії та інших населених країнах, де швидко зростає економіка, майже ніхто й не знає про ПК версію PUBG.
Маючи можливість грати в найкращі AAA проєкти сучасності вони будуть грати мобільні версії Call of Duty, PUBG, Asphalt (а не Forza) тощо. Це ще раз підтверджує, що багатьом геймерам абсолютно начхати на графіку, якість ігрових механік, фізику та деталізацію гри, натомість має значення поріг входження та низька складність.
Приємно грати PUBG Mobile зі статистикою «22 вбивства, 2 допомоги, 0 смертей», з яких буде 21 вбивство ботів та 1 гравця, в якого висне телефон. В онлайн іграх на смартфоні майже всі «гравці» насправді боти низької складності, але маскуються під живих людей зі, здавалося б, реалістичними нікнеймами.
Логічно, що після такого геймери не хочуть старатися в пекельно складних комп’ютерних чи консольних іграх, де кожен противник становить серйозну загрозу і досягнути такої статистики буде майже неможливо.
Forza Horizon 4 чи Asphalt 9? Що краще? Що вибере сучасний геймер? Звісно, більшість гравців відразу скажуть: «Asphalt 9 кращий у всьому». Дайте типовому геймеру зразка XXI століття найпотужніший комп’ютер з Ultra HD OLED монітором і він все одно завантажить емулятор, щоб запустити гру для смартфона.
В одному відео в інтернеті автори попросили аудиторію написати, яка гра їм більше подобається. Статистика насправді вражає. Ось, що пишуть користувачі під відео з порівнянням Forza Horizon 4 vs Asphalt 9, PUBG PC vs PUBG Mobile:
«Я обожнюю Asphalt».
«Обидві гри веселі, Forza має кращу графіку, але я віддаю перевагу Asphalt».
«Я люблю Asphalt 9 тому що він нереалістичний і веселий».
«Мені подобається Asphalt 9, тому що графіка прекрасна, а також через силу, яку ти відчуваєш, коли граєш. Це набагато краще за Forza Horizon».
«Asphalt 9 значно кращий. Asphalt виглядає краще. Я мобільний геймер і гордий цим. Тому я ніколи не граю на консолях і ПК бо вони найгірші».
«Asphalt 9 звісно, це набагато краще за Midnight Club на комп’ютері, мої друзі».
«Не розумію чому люди кажуть, що Forza Horizon 4 реалістична, я не бачу різниці насправді, майже все те саме, я думаю вони просто фанатики».
«Я завантажив демо версію Forza Horizon 4 і грав годину на максимальній графіці. Я видалив це. Гра Forza має погану фізику і незручне керування. Asphalt 9 значно кращий за всі інші гонки».
«Прекрасний приклад того, що красивіша графіка не значить краще».
«Мобільні легкі, комп’ютерні ні».
«PUBG Mobile найкращий».
Майже одноголосно, поголовно геймери віддають перевагу мобільним іграм зі слабкою графікою, навіть, при прямому порівнянні. Красива картинка їх не цікавить, натомість має значення геймплей, низька складність, зручність керування та легкий доступ до чергової дози дофаміну.
Кому насправді потрібна графіка
Оскільки красиві ігри все ще виходять, значить є своя аудиторія споживачів. Вона дуже мала, майже непомітна на фоні, але досі дає про себе знати. Наприклад, ААА гра може дати в 500 разів менше чистого прибутку за примітивну гру з дитячою графікою, але якщо вона себе окупила за 10 років важких продажів, то це вже натяк на продовження.
Неймовірно реалістична Senua’s Saga: Hellblade 2 набрала трохи більш як 1000 онлайн гравців в Steam, а умовна Counter Strike 2 щодня збирає більш як 1 000 000. Різниця в 1000 разів, й то лише на релізі новинки – через пів року всі забудуть, що така забавка існувала, а купляти скіни за десятки тисяч доларів (є й такі) в CS2 будуть, як і раніше..
Любителів Ultra HD роздільної здатності, якісних ААА ігор, трасування променів, та класичних однокористувацьких ігор неймовірно мало на фоні мільярдів геймерів. Їх можна вважати диваками, без перебільшення, зникаючою меншістю, яка має свій особливий фетиш.
Кількість справжніх естетів зменшується, адже нове покоління виростає на мобільних іграх, після яких неможливо отримувати задоволення від красивої графіки. Сучасним геймерам просто нецікаво дивитися на реалістичну картинку, адже для них це нудно і примітивно.
Графіка нікому непотрібна, за винятком горстки дивакуватих власників ігрових комп’ютерів та деяких фанатів ігрових консолей. Якість зображення в грі та реалізм має найнижчий пріоритет серед переважної більшості геймерів. Подобається цей факт комусь чи ні, але ринок диктує свої умови, орієнтуючись на потреби суспільства, а воно каже, що графіка не має ніякого значення.