На початку цього року автор Кори Докторов зазначив: «Ми всі живемо в епоху “enshittocene”, коли сервіси, на які ми покладаємось, перетворюються на гігантські купи лайна». Це відображає нове слово «enshittification», яке Докторов ввів у 2022 році, і яке стало словом року за версією Macquarie Dictionary.
Про це розповідає ProIT
Термін «enshittification» визначається як поступове погіршення сервісу або продукту через зниження якості обслуговування, особливо на онлайн-платформах, з метою отримання прибутку. Соціальні мережі, навіть якщо користувачі не знають цього терміна, добре розуміють його значення. Це про те, як тролі, екстремісти та ті, хто виробляє безглуздість, захоплюють платформи.
Приклади «enshittification» в соціальних мережах
Наприклад, Twitter, колись корисний і веселий мікроблогінговий сайт, перетворився на X — «болото» постправди. Facebook тепер частіше пропонує рекламу товарів, а не новини від друзів. Instagram, де раніше панували милі відео з собак, тепер підкидає алгоритмічно підібраний контент, який важко зрозуміти.
Комітет Macquarie Dictionary назвав «enshittification» «терміном з англосаксонським корінням, оздобленим афіксами, які роблять його майже формальним; майже поважним». Без цих афіксів враження від навмисного погіршення платформи зникає.
Як уникнути «enshittification»
Докторов описав це як процес з трьох етапів: спочатку платформи стають добрими до користувачів, потім зловживають ними, щоб задовольнити бізнес-клієнтів, і нарешті, зловживають бізнес-клієнтами заради власної вигоди. Він також оптимістично вважає, що конкуренція, регулювання цифрової приватності та посилення прав користувачів можуть зупинити цей процес.
Докторов додає четвертий етап до цього шляху цифрових платформ — «Потім вони вмирають». Він вважає, що великий техбізнес не можна виправити, але його можна знищити.