Вперше після початку 2024 року біля російського заводу Arctic LNG 2, що займається виробництвом зрідженого природного газу, пришвартувалося експортне судно. Наразі незрозуміло, чи було це судно завантажене продукцією заводу, однак після короткого перебування судно залишило порт. Відомо, що, згідно з даними порталу Vessel Finder, його прибуття до порту Мурманська очікується 1 липня 2025 року.
Про це розповідає ProIT
Зростання тіньового флоту рф для обходу санкцій
російська федерація активно формує власний «тіньовий флот» для експорту зрідженого природного газу в умовах міжнародних санкцій. За останніми оцінками, флот складається щонайменше з 13 суден, серед яких кораблі льодового класу, здатні працювати в складних арктичних умовах на Arctic LNG 2. Зараз рф шукає покупців для своєї продукції.
«росія справді має у своєму розпорядженні більше суден порівняно з літом/осені 2024 року. Якщо вона зможе знайти покупців, цього невеликого флоту має бути достатньо для перевезення вантажів», — сказав Мальте Хумперт, засновник Арктичного інституту, вашингтонського аналітичного центру.
Структура нового флоту та наслідки для ринку
Дані моніторингу суден свідчать, що до складу «тіньового флоту» входять:
- чотири судна льодового класу (три з них перебувають у Баренцевому морі, ще одне пришвартоване біля Arctic LNG 2);
- три LNG-танкери, що наразі знаходяться у Баренцевому морі;
- два судна, які перебувають на ремонті у Китаї, ще одне, ймовірно, вже прямує до місця призначення;
- одне судно розташоване біля плавучого сховища на сході рф;
- два судна простоюють у Фінській затоці — раніше вони працювали на заводі «Портова СПГ», який підпав під санкції США.
Супутникові дані зафіксували, що станом на 25 червня 2025 року на Arctic LNG 2 працюють дві виробничі лінії, які спалюють газ. Це може свідчити про роботу або охолодження обладнання. Водночас, без сталого експорту, сховища підприємства швидко заповнюються, що у жовтні 2024 року вже призвело до призупинення масштабного виробництва після запровадження санкцій на експорт.
З 26 березня 2025 року європейські порти повністю припинили перевалку російського скрапленого газу на підставі санкцій, схвалених ЄС у червні 2024 року. Окрім того, у червні 2025 року Австралія вперше ввела санкції проти суден, що мають відношення до російського «тіньового флоту».
Читайте також: Швеція посилить контроль за російськими танкерами — деталі