Дослідники з Microsoft та Університету Карнегі-Меллона виявили, що надмірне використання систем штучного інтелекту підриває навички критичного мислення у користувачів. Це дослідження базується на опитуванні бізнесменів, освітян, представників мистецтв, адміністрацій та працівників у сфері обчислювальної техніки.
Про це розповідає ProIT
Результати показали, що ті, хто найбільше довіряє точним відповідям систем штучного інтелекту, виявляються найменш критично налаштованими до висновків на основі цих відповідей. Дослідники попереджають, що зростаюча довіра до інструментів на основі штучного інтелекту може стати серйозною проблемою, оскільки ці системи можуть генерувати сумнівний контент, який залишатиметься непоміченим і не перевірятиметься фактично.
«При неправильному використанні технології можуть призводити до погіршення когнітивних здібностей, які повинні бути збережені. Головна іронія автоматизації полягає в тому, що, механізуючи рутинні завдання та залишаючи обробку винятків користувачеві-людині, ви позбавляєте користувача рутинних можливостей практикувати свої судження та зміцнювати свій когнітивний потенціал, призводячи до його розумової атрофії та непідготовленості у випадку, коли системи штучного інтелекту видаватимуть помилкові судження», — попереджають автори дослідження.
У рамках свого дослідження науковці опитали 319 працівників, які займаються обробкою даних за допомогою краудсорсингової платформи Prolific. Респонденти, що працюють у різних сферах, від соціальної до програмування, мали навести три приклади використання систем штучного інтелекту, таких як ChatGPT, у своїй роботі. Їх запитували також про використання критичного мислення під час виконання завдань і про зусилля, які були потрібні для виконання завдань без допомоги систем штучного інтелекту.
Відзначено, що під час виконання 40% завдань респонденти взагалі не використовували критичне мислення. Більш того, дослідники стверджують, що активні користувачі ChatGPT настільки звикли до цієї системи, що проведений без неї час викликає в них симптоми, схожі на синдром відміни.
На додачу, невеликі відеоролики, створені штучним інтелектом і розповсюджувані у соцмережах, таких як TikTok, знижують концентрацію уваги та уповільнюють розвиток нейронних ланцюгів, що пов’язані з обробкою інформації та критичним аналізом. Дослідники особливо підкреслюють, що ці проблеми переважно спостерігаються у молоді, яка активно використовує системи штучного інтелекту, часто покладаючись на них для написання текстових завдань, таких як есе, без потреби задіяти критичне мислення.