Винищувач F-16 в Україні / Міноборони
Про це розповідає ProIT
Після зміни адміністрації у США, ситуація з постачанням американської зброї в Україні викликає певні сумніви. Проте, незважаючи на можливі обмеження, американці не зможуть повністю позбавити винищувачі F-16 бойової спроможності.
Проблеми з обслуговуванням
Видання Defense Express аналізує сценарії виходу з ладу винищувачів F-16, якщо виникнуть заборони, та можливість їхньої експлуатації без офіційного технічного обслуговування. Сайт підкреслює, що бойова готовність літака залежить від США.
Головною проблемою в разі блокади F-16 стане питання постачання запасних частин. З’являться труднощі з технічним обслуговуванням двигунів, систем та вузлів літаків. Також критично важливою є наявність боєзапасу, оскільки літаки потребують американських або сумісних ракет повітряного та наземного ураження.
Історичні приклади
Найімовірніше, США зможуть обмежити оновлення програмного забезпечення РЕБ AN/ALQ-131, що знизить захищеність F-16. Однак не існує «магічної кнопки», яка б дозволила дистанційно вимкнути ці літаки. Навіть без офіційного технічного обслуговування, винищувачі зможуть літати ще досить довго, але з часом їхня бойова готовність знижуватиметься.
«Найближчий до поточних реалій приклад — Венесуела. У 2005 році США наклали ембарго проти цієї країни, яка у той час оновлювала за програмою MLU (Mid Life Upgraded) свої 24 F-16A/B, що були поставлені у 1983 по 1985 рік. І з цього часу ці літаки офіційно не мали доступу до американських запасних частин. Але F-16 у Венесуелі продовжують літати, щоправда, точно не у такій кількості, бо єдиний шлях підтримки їх льотної готовності лише канібалізм та сірі схеми завезення компонентів», — розповідає Defense Express.
Також наводиться приклад Ірану, де досі експлуатуються винищувачі F-14, придбані до введення ембарго США у 1984 році. Іранці встигли отримати 79 із 80 замовлених літаків, однак їхня кількість поступово зменшувалася через війни, аварії та старіння. Наразі в Ірані залишилося близько 10 робочих F-14, які досі можна побачити у повітрі.
Невідомо, чи можливий реекспорт у випадку заборони. Якщо це не буде можливо, Україні може допомогти співпраця з європейськими партнерами, які мають досвід експлуатації F-16.
У будь-якому випадку, не слід очікувати, що американські винищувачі раптово стануть небоєздатними. Проблеми, з якими стикаються інші країни, зокрема Німеччина та Канада, також свідчать про те, що обговорення можливості скасування придбання американських F-35 набуває актуальності.
Наразі Україна також використовує власні КАБи на 450 кг — потужний варіант авіабомб JDAM-ER, про який не знають навіть у армії США.